Veelgestelde vragen

Om jou nog beter te kunnen adviseren hebben wij de meest gestelde vragen en uiteraard ook de antwoorden op deze vragen voor u zo goed mogelijk proberen te formuleren.

Wat is een PMS kleur en wat is CMYK? Hoe komt mijn logo eruit te zien wanneer ik kies voor een tampondruk, een zeefdruk of transfer? Welke resolutie is nodig voor een scherpe bedrukking? Krijg ik vooraf nog iets te zien voordat alles geleverd wordt? Hoe weet ik of iets onderweg is?

Antwoord op al deze vragen en meer kun jij vinden op deze FAQ pagina. Om nog sneller te zoeken hebben wij deze onverdeeld in categorieën: FAQ bestelproces, FAQ bedrukken, FAQ bezorgen en FOQ retourneren.

 

Gezocht en niet gevonden? Dat kan voorkomen maar schroom dan zeker niet om ons direct te contacten. Wij zijn per telefoon, mail of chat altijd bereikbaar om jou alsnog van een antwoord te voorzien.

FAQ bestelproces

Een vraag over het bestelproces? Kijk hier of jij direct een antwoord kunt vinden.

Wat is mijn exacte prijs?

Heb jij een product gevonden? Kies dan de oplage, de gewenste (bedrukkings-)opties en bereken op deze manier de exacte prijs. De getoonde prijzen zijn inclusief startkosten, instelkosten en levering op 1 adres in Nederland, excl. 21% BTW.

Hoe kan het dat de prijs anders is dan ik dacht?

Het kan zijn dan u in eerste instantie de prijs van het artikel zonder bedrukking of met een bedrukking in 1 kleur hebt gezien. Per kleur bedrukking veranderd de prijs omdat een relatiegeschenk dan meerdere keren gedrukt moet worden om het gewenste resultaat te krijgen. Per kleur bedrukking zijn er vaste instelkosten (voor het maken van een zeefraam, cliché etc). Een bedrukking in 1 kleur is daardoor goedkoper dan een bedrukking in bijvoorbeeld 3 kleuren. Dit geldt overigens niet voor digitale bedrukking om hier geen instelkosten per kleur nodig zijn vanwege het digitale proces.

Hoe weet ik zeker dat jullie het product naar mijn wensen goed bedrukken?

Voordat wij overgaan tot productie krijg jij per besteld artikel van ons een digitale drukproef. Op deze proef laten wij het product zien dat jij hebt besteld, de positie van de opdruk (jouw logo en/of tekst), de kleur(en) die wij gaan bedrukken, de oplage en het exacte drukformaat. Zo heb jij in één oogopslag een digitaal overzicht van hetgeen wij gaan uitvoeren en meteen een beeld van hoe het product er na levering uit zal zien. Ben je nu niet helemaal tevreden met deze digitale proef, of misschien na het zien van iets visueels wil jij het toch graag anders dan passen wij dit kosteloos aan. Jij krijgt dan gewoon een nieuwe digitale proef. Dit blijven wij overigens net zo lang doen tot jij helemaal tevreden bent.

Kan ik mijn bestelling annuleren of wijzigen?
Decoratie informatie / Bedrukkingsmogelijkheden

Op het moment dat jij akkoord hebt gegeven op de digitale drukproef is het productieproces van start gegaan en kan de opdracht niet meer worden aangepast. Annuleren kan op dit moment dan ook niet meer.

Kan ik de status van mijn bestelling nagaan?

Op het moment dat jij een order hebt geplaats ontvang jij per besteld artikel een digitale drukproef ter goedkeuring. Tevens ontvang jij een orderbevestiging/opdrachtbevestiging. In deze opdrachtbevestiging geven wij ook de levertijd van jouw bestelling aan.

Wanneer kan ik mijn bestelling verwachten?

Op de opdrachtbevestiging geven wij de leverdatum van jouw opdracht weer. Het kan altijd zijn dat deze iets afwijkt door bijvoorbeeld een dag eerder of later. Heb jij een exacte deadline die gehanteerd moet worden dan kan dat uiteraard altijd. Het is dan wel verstand om even één van onze adviseurs te contacten zodat wij dit tot in het kleinste detail kunnen en zullen gaan verzorgen.

Welke betaalmogelijkheden zijn er?

Wij bieden verschillende mogelijkheden. Voor vaste relaties is het standaard dat wij een betalingstermijn hanteren van 14 dagen. Ben jij nieuw bij Tailwind Premiums dan kan het zijn dat wij bij de eerste opdracht een betaling vooraf verzoeken. Online direct betalen kan ook onder andere via iDeal, Visa, Mastercard, PayPal of Apple Pay.

Wat als mijn bestelling niet goed is? Krijg ik mijn geld dan terug?

Mocht er bij levering blijken dat het product anders is gedrukt dan de digitale drukproef die jij hebt geaccordeerd, dan gaan wij direct over tot het herstellen van jouw opdracht. Wij doen er dan alles aan om binnen de korst mogelijke tijd, welke wij uiteraard aan jou communiceren, de opdracht opnieuw uit te leveren. Heb jij vooraf betaald en wil jij geen nieuwe opdracht geleverd krijgen dan halen wij de goederen op en zorgen dat het bedrag netjes wordt teruggestort.



FAQ bedrukken

Een PMS kleur? Wat is dat?

Een PMS kleur is een specifiek kleurnummer. PMS is de afkorting voor Pantone Matching System. Alle kleuren hebben in dit systeem een eigen en uniek kleurnummer. Om te zorgen dat over de hele wereld drukkers en bewerkers precies jouw exacte huisstijlkleur kunnen drukken is dit systeem in het leven geroepen. Een PMS kleur is dus in Nederland precies gelijk als in het buitenland. Bij het hanteren van PMS kleuren is er alleen een onderscheid tussen de PMS U (Uncoated) en de PMS C (Coated) variant. Afhankelijk van materiaal of ondergrond zal hier de Coated of Uncoated variant worden aangehouden. Op relatiegeschenken gebruiken wij veelal de Coated variant maar voor papier, schrijfblokjes etc is de Uncoated versie de meeste gebruikte.

Wat is het verschil tussen PMS en CMYK?

Een PMS kleur of PMS kleuren gebruiken wij om zeker te zijn dat wij jouw logo in de juiste kleur zullen drukken. Er zijn echter logo’s die gemaakt zijn in full colour. Bij full colour logo’s drukken wij in CMYK in plaats van PMS. CMYK is een proces waarbij de kleuren niet op nummer gaan maar zijn opgebouwd uit percentages Cyaan, Magenta, Yellow en Black, CMYK. Een CMYK bedrukking gebruiken wij bijvoorbeeld bij digitale bedrukkingen maar ook een zeefdruk kan worden opgebouwd in CMYK. Afhankelijk van het te drukken logo/beeld en het te bedrukken artikelen zullen wij u adviseren welke techniek het meest geschikt en het meest voordelig is.

Hoe en wanneer krijg ik een voorbeeld met mijn logo?

Wij gaan na het bestellen nooit direct over tot productie. Er volgt altijd eerst een drukproef fase. Per besteld product sturen wij een digitale proef ter goedkeuring. Pas na akkoord op deze drukproef gaan wij over tot productie. Bij custom made trajecten werkt dit exact hetzelfde. Echter volgt er in dit proces bij de daadwerkelijke productie nog een extra stap. Hier krijgt u, in onderling overleg, ook nog een foto ter goedkeuring van het eerste productiemodel of zelfs een compleet model ter goedkeuring voordat wij overgaan tot massaproductie.

Wat is het formaat van mijn bedrukking?

Afhankelijk van product, druktechniek en uw logo bepalen wij het juiste drukformaat (bedrukkingoppervlak). Door middel van de digitale proef laten wij zien hoe groot wij de bedrukking exact zullen gaan uitvoeren.

Wat wordt er bedoeld met een pixelbestand?

Een pixelbestand is een afbeelding die is opgebouwd uit allemaal gekleurde puntjes. Afhankelijk van de resolutie is dit met het blote ook soms niet te zien maar duidelijk zichtbaar bij het inzoomen op het logo.

Hoe herken ik een vectorbestand?

Om ervoor te zorgen dat de bewerking (print, bedrukking, gravure, borduring etc) goed en scherp kan worden uitgevoerd vragen wij altijd om een .eps (Encapsulated PostScript), een .ai (Adobe Illustrator) of .pdf (Portable Document Format). Tegenwoordig krijgen wij meestal hart artwork aangeleverd als .pdf maat let op, niet iedere .pdf is automatisch een vector bestand. Uiteraard nemen wij direct contact op indien het artwork niet geschikt is om een kwalitatief hoogwaardige bewerking uit te voeren.

Welke bestanden zijn geschikt als artwork?

Wij vragen of om een Encapsulated PostScript, ook wel .eps genoemd of een Adobe Illustrator bestand, ook wel .Ai bestand genoemd.

Is een bedrukking in 4 kleuren hetzelfde als een full colour bedrukking?

Dat kan maar hoeft zeker niet. Bedrukking in 4 kleuren zijn echt 4 kleuren terwijl een full colour bedrukking bijvoorbeeld ook 5 kleuren kan zijn. Gaan wij een full colour logo drukken op een donkergekleurd artikel dan kan het zijn dat wij adviseren om wit te gebruiken onder de full colour om zo de kleuren “hard” en helder te houden.

Kan ik zeker weten dat het product goed wordt bedrukt?

Na jouw bestelling maken wij altijd voor productie een digitale drukproef ter goedkeuring. Zonder jouw goedkeuring gaan wij niet over tot productie. Wil jij graag in de oriëntatie fase al weten hoe een product eruit komt te zien? Ook dat kan. Vraag geheel vrijblijvend om een visual, of zoals wij het noemen een Artist Impression. Of het nu gaat om een bedrukte balpen, een gedrukt polo of met een borduring, een zeefdruk op een katoenen draagtas, het maakt ons niet uit. Van alle producten kunnen wij gratis en vrijblijvend een Artist Impression maken. Veelal sturen wij deze al mee bij de aanvraag van een offerte.

Kan ik mijn bestelling annuleren of wijzigen?

Op het moment dat jij akkoord hebt gegeven op de digitale drukproef is het productieproces van start gegaan en kan de opdracht niet meer worden aangepast. Annuleren kan op dit moment dan ook niet meer.

Wat als ik benieuwd ben naar de kwaliteit van een product?

Van elk product kan er een sample worden opgevraagd. Een toegestuurd sample is over het algemeen onbedrukt/ zonder bedrukking of heeft een voorbeeld bedrukking. Een sample met jouw eigen logo is niet mogelijk. Er zijn een aantal uitzonderingen maar deze zijn zeer beperkt en altijd tegen betaling. Een sample vraag jij vrijblijvend aan door even te bellen, mailen of via de chat.

Wat wordt er bedoeld met een vector?

Wanneer er wordt gesproken over een vectorbestand dan bedoelen wij een afbeelding die opgebouwd is uit vectoren en niet uit pixels. Een logo wat gebruikt wordt bijvoorbeeld op de webpagina of in een handtekening is bijna altijd een bestand in korrels. Vaak aangeduid als .png, .jpg of jpeg. Deze bestanden kunnen niet worden bewerkt en bij het vergroten ervan is het duidelijk dat dit nooit een scherpe bedrukking zal kunnen opleveren. Als een vector bestand, bijvoorbeeld een .eps, .ai of soms een .pdf wordt vergroot heeft dit geen invloed op de kwaleit van het bestand. Deze blijft altijd haarscherp waardoor de vertaling op bedrukte relatiegeschenken of bedrukt textiel ook altijd haarscherp kan worden uitgevoerd. Het opslaan van een .jpeg bestand als .eps heeft geen zin. Het bestand krijgt hierdoor wel een andere naam maar de kwaliteit van het bestand verandert daarmee niet.

Wat als ik tekst wil laten bedrukken?

Belangrijk is dat de tekst in het bestand wordt omgezet naar lettercontouren. Op deze manier voorkom jij dat er uiteindelijk een ander font (lettertype) wordt gebruikt. Lukt het niet dan geen zorgen. Geef ons door welke lettertype volgens de huisstijl gebruikt moet worden en dan regelen wij de rest.

Nog een aantal weetjes:

• De ondergrond van een product kan invloed hebben op de kleur van de inkt. Op een donkere ondergrond gebruiken wij bijvoorbeeld eerst witte inkt om de overige kleuren goed over te brengen. Een geel logo op een zwarte tas zou bijvoorbeeld veel te donker kunnen uitvallen.

• Afhankelijk van het beeld, aantal kleuren bedrukking en ondergrond kan het zijn dat wij adviseren om voor een transfer bedrukking te gaan in plaats van een rechtstreeks zeefdruk. Een transfer bedrukking is ook een zeefdruk maar deze drukken wij eerst op papier en wordt daarna met hitte aangebracht. Voordeel is dat de bedrukking op bijvoorbeeld grovere textiel als canvas tassen beter uitgevoerd kan worden.

• Een aantal producten hebben een stiknaad precies waar het logo het beste gepositioneerd zou kunnen worden. Denk hierbij aan 6 panel caps maar die kan ook bij tassen voorkomen. Omdat bedrukken over de naad niet wordt aangeraden zullen wij bij deze producten een borduring voorstellen.

 



FAQ bezorgen

Wanneer mag ik mijn bestelling verwachten?

De levertijd van jouw bestelling vermelden wij op de opdrachtbevestiging die jij ontvangt na het plaatsen van jouw opdracht.

Krijg ik altijd een track en trace code?

Deze krijg jij niet standaard maar kan op verzoek altijd worden aangeleverd.

Zijn er aanvullende gegevens nodig?

Na akkoord op de digitale drukproef hebben wij alle gegevens die nodig zijn. Wil jij de factuur naar een ander mailadres gestuurd krijgen, of is het nodig om een PO nummer te vermelden, stuur dan even een berichtje naar jouw adviseur en dan komt alles in orde.

Brengen jullie mijn bestelling zelf?

Wij zullen niet persoonlijk aan de deur komen en verzenden altijd via een betrouwbare vervoerder. Veelal zal dit UPS zijn maar het kan voorkomen dat een andere vervoerder jouw bestelling komt brengen. Dit is mede afhankelijk van het product, het volume en de bewerking.

Wanneer versturen jullie de factuur?

Wij factureren altijd pas na levering met als uitzondering dat er een vooruitbetaling wordt gevraagd als jij bijvoorbeeld voor de eerste keer bij ons besteld. Uitzondering kan zijn als het een enorm grote opdracht betreft dat wij vragen om een deelbetaling vooraf. Dit gaat uiteraard altijd in overleg.

Leveren jullie overal?

Wij leveren wereldwijd waarbij wij per land bekijken welke vervoerder hier het beste netwerk heeft. Ook bij het proces van inklaren kunnen wij ondersteunen om ervoor te zorgen dat jouw bestelling ook daadwerkelijk op de juiste locatie zal worden afgegeven.

Ik heb een keiharde deadline, wat nu?

Vermeld aan het begin van het traject dat jij een bestelling wilt doen met een harde deadline. Bij akkoord van onze kant zorgen wij ervoor dat deze deadline geen probleem zal zijn. Heb jij een product in gedachten waarbij deze deadline niet haalbaar is zullen wij graag helpen met passende alternatieven die zeker voor de gestelde deadline geproduceerd kunnen worden. Wat te doen als mijn pakket niet of niet op tijd wordt bezorgd? Uiteraard zou dit niet mogen gebeuren maar het proces van verzenden is niet iets wat wij geheel onder controle hebben. Hierbij zijn wij uiteraard afhankelijk van de betreffende vervoerder. Heb jij een probleem met de levering laat het ons direct weten. Wij gaan direct de vervoerder contacten en zorgen dat er heel snel een oplossing zal komen.



FAQ retourneren

Kan ik mijn bedrukte artikelen retourneren?

Als jij een bestelling bij ons doet voor pennen, T-shirts, drinkflessen of andere relatiegeschenken met jouw logo, dan maken wij deze volledig op maat voor jou. Vooraf krijg jij daarvoor de digitale drukproef ter goedkeuring. Op bestelling gemaakt producten kunnen derhalve niet worden geretourneerd. Hiervoor geldt dan ook geen zichttermijn.

Kan ik niet bedrukte/onbedrukte artikelen retourneren?

Ja dat kan, mits binnen 14 dagen. Echter zal er in enkele gevallen wel een bedrag worden verrekend bij de terugbetaling. Dit bedrag is afhankelijk van het product en de oplage. Van belang is dat de producten aantoonbaar niet zijn gebruikt en nog zijn verpakt in de originele verpakking,

De bedrukking op mijn artikelen is verkeerd. Wat nu?

Voor ieder besteld product ontvang jij een digitale drukproef ter goedkeuring. Deze is altijd leidend. Mocht er onverhoopt toch iets zijn misgegaan en is de bedrukking anders dan de goedgekeurde drukproef dan gaan wij direct over tot het opnieuw produceren en uitleveren. De foutieve producten worden opgehaald en vervangen door een correct uitgevoerde productie.

Ik heb het verkeerde product ontvangen. Wat nu?

Neem even contact met ons op via telefoon, mail of chat. Wij komen dan zo snel mogelijk de producten ophalen en zorgen voor een nieuwe correcte uitlevering.

  • Tailwind
  • Summer Drinkware
  • Care
  • Technology
  • Prixton
  • Parker
  • Be safe
  • Textiel
  • Candy Store

Get in touch

Error 404
  • Usp 1
    • Icon
    • Usp text
      • World wide delivery
  • Usp 2
    • Icon
    • Usp text
      • 100% Satisfaction
  • Usp 3
    • Icon
    • Usp text
      • Free digital visual
  • Usp 4
    • Icon
    • Usp text
      • 24/7 support